دانشپژوه دکتری فقه و حقوق قضایی در جامعة المصطفی العالمیة
چکیده
توهین به مقدسات اسلامی از دیدگاه فقه اهلبیتm و احناف دارای مجازات حدی و تعزیری بیانشده که اکثر مصادیق مقدّسات اسلامی از دیدگاه فریقین در این تحقیق موردبررسی قرار دادهشده و انظار فقهای هریک از مذاهب در بخش مشترکات و اختصاصی به شیوهی توصیفی تحلیلی بیانشده است. یافتههای تحقیق بر این شده، توهین به خداوند، ملائکه، انبیاء الهی و قرآن، از دیدگاه فریقین دارای مجازات حدّ قتل است، با این تفاوت که از دیدگاه فقهای اهلبیت دوتا مبنا که ارتداد و حدّ مستقل باشد ذکرشده است، بهطورقطع کشته میشود چه اینکه توبه کند یا نه و چه اینکه مسلمان باشد یا کافر ذمّی، از دیدگاه فقهای احناف کشتن آن وابسته به عدم توبه و مسلمان بودن توهینکننده است؛ توهین به ائمه معصومین( و فاطمه زهراn از دیدگاه اکثری فقهای امامیه مثل توهین به پیامبر است و از دیدگاه احناف دایر مدار صدق صحابه رسولالله است. اکثر فقهای احناف در توهین به صحابهی رسول خداj مجازات قتل را قائل شده و از دیدگاه فقهای امامیه توهین به بعض اصحاب رسولالله دارای مجازات تعزیری بیانشده است. ازجمله موارد اتفاقی که مجازات آن از باب ارتداد دارای قتل بیانشده قذف امّ النّبی است که فقهای امامیه قذف امّ الأئمه را هم به آن ملحق کرده است. از موارد اختصاصی فقه اهلبیت، ائمه معصومین، مشاهد مشرّفه و اشخاص دیگر که از تقدّس و احترام بیشتر برخوردار باشد ذکرشده و موارد اختصاصی فقه احناف، ازواج النبی، خلفای راشدین و صحابه، بیانشده است.